Resultatpolitik i skolan

Det förtjänar att sägas igen. Skolans utveckling är frukten av decenniers långsam urholkning av lärarens auktoritet och kompetens. Pisa-studien är en viktig för den pekar på ett mycket stort problem men den är också viktig för att vi nu äntligen kan börja diskutera skolan på ett mer konstruktivt sätt än bara tyckande i den ena eller andra riktningen. 

Det stora problemet är resultatutvecklingen, att eleverna i svenska skolor faktiskt presterar allt sämre. Allt som kan göras för att underlätta bättre resultat är därför av godo. Jag är beredd att pröva även sådant som ännu inte har bevisats som effektivt.

Tidigare betyg är en sådan sak. Det kan invändas att betyg i sig inte förändrar resultaten men betyg pekar på ett entydigt sätt på elevens resultat vilket de skriftliga omdömena inte gör. De är både betungande för lärarna och ofta otydliga för eleven och dess föräldrar.

Att införa betyg redan från fjärde klass är därför ett steg framåt. Det handlar inte, som oppositionen vill hävda, om att göra om betygssystemet utan att lansera ett redan existerande system två klasser tidigare.

Att man samtidigt tar bort kravet att dokumentera skriftliga omdömen handlar om att frigöra  mer tid för undervisning men det innebär ju inte att lärarna därmed också fråntas sin skyldighet att ständigt ge sina elever feedback. Oberoende rättning av de nationella proven är också ett bra förslag som minskar risken för betygsinflation.

Bra av Folkpartiet att kunna driva igenom dessa förbättringar i Alliansen och bra för Sveriges elever.

Media: DN1, DN2, DN3SvD1, SR, SvD2
Bloggar: Rasmus Jonlund, Helena Odenljung, Malin Danielsson, Lotta Edholm, Martin Skjöldebrand, Per Gustafsson, Jesper Svensson

 

 

One response to “Resultatpolitik i skolan

  1. Pingback: Betyg från fyran tydligare och enklare « Rasmus (liberal)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s