Konsumentskydd i välfärdssektorn – finns det?

Frågan om vinst eller ej i välfärdssektorn engagerar. I DN igår så kritiserar Svenskt Näringslivs vd Urban Bäckström socialdemokraternas vägval. Förutom berättigade invändningar mot de mycket kraftfulla etableringsinskränkningar som de förespråkar reser han kravet på ett stärkt konsumentskydd inom välfärdssektorn.

Inom andra sektorer finns mycket väl utmejslade lagar och regler för produkt- och producentansvar. Det finns ett särskilt Konsumentverk och en Konsumentombudsman med uppgift att bevaka och säkra konsumentens ställning. Dock gäller det inte den offentligt finansierade välfärdssektorn som helt saknar sådant konsumentskydd.

Jag tycker därför det är ett mycket bra och rimligt krav att stärka konsumentens och brukarens roll i välfärdssektorn. Att utveckla konsumentskyddet till att även omfatta skattefinansierade tjänster, för det är tjänster vi framförallt talar om, vore ett naturligt nästa steg i omdaningen av vår offentliga sektor och ambitionen att ytterligare flytta makten till medborgaren. Dessutom är jag övertygad om att ett utvecklat konsumentskydd är en grundsten för en systematisk förbättring av kvaliteten av våra välfärdstjänster vilket ju är det primära.

Bloggar: LO, DHE, ,

Advertisements

One response to “Konsumentskydd i välfärdssektorn – finns det?

  1. Pingback: Stärk konsumentskyddet i välfärden | Hans Åberg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s