Bemanningsbranschen och företagens sociala kitt

Bemanningsbloggen med Henrik Bäckström som skribent har gått i polemik mot ett blogginlägg som jag skrev för en knapp vecka sedan. Han menar att företagens konkurrensförmåga förbättras av möjligheten till inhyrning av personal vilket han hävdar att jag motsatt mig.

Henrik Bäckström, som är förbundsordförande för Bemanningsföretagen, får anses ha både ett och två skäl att bevaka att bemanningsindustrin alltid framställs i god dager, är dock fel ute i det här fallet. Nästan lite väderkvarnsvarning faktiskt.

Vad jag argumenterade för i min blogg var att det var viktigt att man river alla hinder som idag gör att företag tvekar att anställa personal. Det behövs en anställarlinje på samma sätt som det behövs en jobblinje. Idag vågar många företag inte anställa folk utan hyr in i stället. Det kan vara negativt för det riskerar att rasera de sociala strukturer som företag utgör. Särskilt drabbar det de svagare grupperna på arbetsmarknaden som riskerar att ställas utanför. Både på den reguljära arbetsmarknaden och i bemanningsbranschen.  Det var min poäng och det borde även bemanningsindustrin vara lyhörda för.

Därmed inte sagt att inhyrd personal är av ondo. Tvärtom. Precis som Bäckström skriver så har bemanningsindustrin en viktig uppgift att tillförsäkra företag en snabb och rätt matchning av personal. Det gynnar företagens konkurrensförmåga. Dock tror jag inte att vi kan bygga ett konkurrenskraftigt näringsliv som bara baseras på nätverksföretag eller där all personal hyrs in. Precis som i andra sammanhang så prioriterar vi liberaler mångfald. Bemanningsföretagen har utan tvivel sin uppgift men utan företag att bemanna så blir den uppgiften lite futil.

One response to “Bemanningsbranschen och företagens sociala kitt

  1. Bra att du tar upp detta Hans men det finns fler problem med bemanningsföretag där FP skulle kunna motionera om förändring.
    Se
    http://jansjunnessonrao.blogspot.com/2009/03/arbetsmarknadsforslag-1.html

    Inga ändringar föreslås vad jag sett.
    Jan S

Kommentera

