Varumärkesrivande

Den nye chefen för Sandvik, Olof Faxander, har snabbt satt ett irreversibelt avtryck i varumärkesvärlden. Mannen som levt hela sitt yrkesliv i en råvaruproducerande miljö är nu satt att vårda och utveckla några av världens starkaste varumärken; Sandvik och Sandvik Coromant m fl. Som en av sina första åtgärder valde den driftige chefen att flytta det världsledande stålföretagets huvudkontor från Sandviken till Stockholm. Inte utan lokala protester då en av varumärkets genuina ingredienser har varit just att hjärtat, både andligen och fysiskt, legat i den lilla bruksorten Sandviken. Men här klev den nye chefen in och satte snabbt ner foten; i en globaliserad värld duger det inte att hållas i utmarkerna och flyttade istället kontoret till den globala metropolen Stockholm.

Nästa snilledrag i varumärkesbyggaranda kom igår; Sandvik köper in intressebolaget SecoTools. Bolaget är en viktig konkurrent och en exempellös vinstmaskin i en annan bruksort, Fagersta, längre inåt landet. SecoTools är ett mycket starkt varumärke och världens fjärde största tillverkare av skärande verktyg där Sandvik Coromant intar en oomtvistad första position och faktiskt utgör ett av världens starkaste varumärken. ”Upplägget med två oberoende varumärken kanske var logiskt när de två svenska tillverkarna konkurrerade på en marknad som var mer regional” menar Faxander som än en gång skådade det globala ljuset. 300 miljoner räknar man med att spara men intäktseffekterna berörs inte, SecoTools framtid som oberoende varumärke är oviss.

För företag som Sandvik och SecoTools som båda har verkat på världsmarknaden sedan förra seklets ingång känns de plötsliga insikterna om den globala världen inte så övertygande. Inte heller känslan för de intrikata psykologiska processer som bygger upp varumärkesvärden på marknaden och i kundernas medvetande. Att med räkenskapsmässiga utgångspunkter okänsligt riva runt i etablerade varumärkesstrukturer skapar möjligtvis på papperet snabba vinster men riskerar att slå sönder den långsiktiga konkurrens- och intjäningsförmågan. Ur ett varumärkesperspektiv luktar det bara kapitalförstöring.

Media: SvD, GD, Arbetarbladet, FagerstaPosten, Affärsvärlden

4 responses to “Varumärkesrivande

  1. arvidhoorn1881

    Har en skolkamrat som är professor på SecoTools och farfar Arvid Hoorn (1881-1970) arbetade länge på Sandvikens Jernverk. Hela släkten på farfars sida äger aktier i både Sandvik och SecoTools, så vad säger man?

    Kan Sanvik verkligen tvångsinlösa våra SecoTools aktierna mot kontanter?
    Känns mycket obehaglig! 😦

  2. Ja, de kan nog göra det du säger. De äger ju faktiskt företaget. Men de behöver inte skrota varumärket Seco.
    Som affär för dig som aktieägare behöver det inte bli en dålig affär initialt. På lång sikt tror jag det är dåligt att lägga ner varumärket Seco och därmed för aktieägaren också. .

    • arvidhoorn1881

      Visserligen är de majoritetsägare med sina 60%, men de äger ju inte våra aktier. Vi är också ägare, om än betydligt mindre.

      Det är ju som om Volvo skulle kunna tvångsköpa din Volvo bara för att det äger företaget Volvo…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s