Den självstympande medieindustrin

Lyssnar på Ekot om att Aftonbladet drar ner. Även Expressen har tidigare i veckan aviserat stora neddragningar. Nu ska nättidningen bli det centrala. ”Vi ställer om hela nyhetsarbetet till att gå online först” säger chefredaktör Helin. En anpassning till den nya medielogiken. ”Detta är ju ett världsomspännande problem för mediebranschen, alla tidningar i världen har det jättetufft. Vi är en del av en trend” säger Fredrik Virtanen.

Ja, nog är det så men sällan har man sett ett så totalt självstympbeteende som i mediebranschen när entusiastiska, trendkänsliga journalister och medieorakel åkte med i Internetyrans värsta rutschbana. Den värld som var gratis hävdades det. Hela branscher satt uppflugna på sin gren och sågade och sågade. Men de flesta kom ändå till sans och insikt om tingens ändlighet, dock inte medieindustrin som glatt och beredvilligt delat med sig alltmer av sin affär och mervärde.

Hade man kunnat tänka sig att bankerna och resebyråerna plötsligt skulle göra Internetkanalen till en gratisväg för sina kunder? Eller att teatern eller operan plötsligt bara lägger ut sina evenemang på nätet för allmän beskådan. Det är för mig en gåta hur media bara lämnat iväg hela sin affär istället för att med näbbar och klor försöka kämpa för att behålla sin intjäning. I musikindustrin så finns fortfarande inte de riktigt stora megastjärnorna som Beatles, Led Zeppelin och Metallica på gratissajter som Spotify. De har förstått att värna om sin affär.

Nå, det är lätt att vara efterklok. Jag har inga patentlösningar på hur medieindustrin borde ha agerat. Men jag undrar om man på allvar prövat betalviljan hos konsumenten. Om man är beredd att lägga 15 spänn på papperstidningen varje dag så kanske man ändå kan lägga 1,50 för att få den på nätet.

Bloggar: Viktualiebrodern, Lasse, Klabbe

Media: DN, SvD

One response to “Den självstympande medieindustrin

  1. Pingback: 8F – spotify info » Blog Archive » Den självstympande medieindustrin | Hans Åberg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s