Den löjliga bloggvärlden

Det tog några dagar men till slut hittade de socialdemokratiska bloggarna en vinkel på tragedin i Norge som gjorde det möjligt att kritisera regeringen Reinfeldt. En klädsamt nedtonad bloggvärld har gjort sitt bästa för att inte göra politik av en totalt sinnesjuk mans verk. Men till slut blev impulsen att ändå få hacka ner på alliansen för stark. Utlösande faktor synes vara en ledare av Peter Wolodarski som kritiserar statsministern för mediapassivitet. Men undrar om inte de socialdemokratiska nätrötterna, likt vilken mobb som helst, bara suttit och väntat på ett tillräckligt skäl för att åter få sätta åt regeringen. Det imponerar inte.

Wolodarskis reaktion kan jag tycka har sina goda grunder, men även invändningar (t ex så tycker jag inte huvudfrågan är hur Reinfeldt agerar gentemot media men även jag kan tycka att han borde tagit sig tid att delta i minnesgudstjänsten om det nu hade varit fysiskt möjligt), men är så oändligt mycket mer subtilt uttryckt än de bloggposter som nu rullar in från vänsterkanten. Döm själva genom att läsa om Westerholms längtan efter en stark ledare och de små lydiga blogghundarna Moberg och Högberg  skuttande efter. Thomas Böhlmark korrigerar sakfel i Wolodarskis ledare. Tokmoderaten svarar.

9 responses to “Den löjliga bloggvärlden

  1. Du kan ju bara en för kort stund betänka hur du som borgerlig bloggare skulle agerat om det varit en socialdemokratisk statsminister som gjort detsamma? Varit frånvarande, kylig och sen i kommentarer om ett massmord på barn och unga i vårt grannland? Bara en synpunkt.

    • Hans Åberg

      Även du kan kan ju betänka hur du skulle uppfattat om jag hade tagit en liknande tragedi som utgångspunkt för att kritisera en ev socialdemokratisk statsminister. Lågt.

  2. Du svarar inte på frågan. Frågan är hur du skulle gjort? Fredrik Reinfeldt är min statsminister också, och även jag har reagerat på hur frånvarande han varit. Nu kommenteras frågan av DN:s ledarskribent, och den debatteras i studio 1 i P1. Det är inte ett påhitt av bloggare.

    • Jo jag svarar på frågan. Hela min blogg handlar om hur löjligt jag tycker det är att använda den norska tragedin som utgångspunkt för politisk kritik. Jag skulle inte gjort det i en motsvarande situation, Om du läser min blogg noga så ser du att även jag har kommenterat Wolodarskis ledare och kritik av Reinfeldt. Jag tycker inte att den är invändningsfri.

  3. Ove Sundström

    .Jag tycker nog ändå att det är du, Hans Åberg som gör politik av detta. Kritiken handlar om att Sveriges statsminister valt att hålla en oklädsamt låg profil (”hållit sig undan” är ett annat sätt att beskriva det) i en nationellt synnerligen svår situation. Du tar tillfället i akt att racka ner på de kritiska synpunkerna som då kommer, Det imponerar inte.

    • Touché, delvis. Men håller inte med om att det är en nationellt synnerligen svår situation. Det är en ofattbar tragedi som berör även oss som brodersland. Men Reinfeldt har i princip omedelbart varit i kontakt med sin norske kollega och framfört sitt djupa deltagande och framfört att vi ställer all hjälp till förfogande som kan tänkas behövas. Vad mer krävs för att kunna sägas deltaga på ett för media tillfredsställande sätt? Att man har bildbevis på att man sörjer?

  4. Du talar om ”hundar”, du delar alltså ungefär samma människosyn som Behring Breivik.

  5. Ove Sundström

    Ja, vad mer krävs, egentligen? Kanske att vår högste regeringschef någon gång syns i TV, låta sig intervjuas och tala om sina personliga tankar. Kort sagt, att visa sig för folket och säga: jag är här, jag följer upp situationen. Ett opersonligt knastertorrt kondoleansmeddelande är tyvärr inte något som imponerar. Dock ska sägas att inte heller Håkan Juholt har gjort något större intryck, det är ju ändå hans systerparti som har drabbats. En telefonintervju är det enda som har förmärkts av honnom. Men det är ju i alla fall mer än vad statsministern mäktat med.

  6. Det som dessa S-bloggare gör är osmakligt.

    Nästan dagligen sker stora övergrepp på mänskligheten runtom på jorden vi delar utförda av våldsmän och våldsregimer, stora katastrofer.

    Det som hände i Norge är vidrigt och svårt att hantera men så är även alla andra övergrepp mot individer och grupper av människor som sker dagligen och drabbar miljontals människor på denna planet hemsökt av allsköns extremister och extrema regimer.

    Skulle vår statsminister ägna sin tid åt alla dessa tragiska händelser så finns nog inget tid kvar för annat, för det är väl inte en slags geografisk rasism som ligger bakom S-bloggarnas kritik ? Det är väl inte som så att de anser att norska medborgares onda bråda död är större och värre än de otal andra som drabbas dagligen ?

    Nej, så illa är det nog inte, de försöker bara ta tillfället i akt att kritisera sin politiska motståndare.

    Osmakligt agerat.

Kommentera

