Vårdens reklamationskostnader

Dagens Nyheter tar idag upp frågan om vårdens kostnader för misstag. Man befarar en våg av anmälningar. Detta med anledning av ny lagstiftning kring patientsäkerhet som trädde i kraft vid årsskiftet. Det ska bli lättare att anmäla fel i vården, patienten behöver inte längre peka ut den läkare eller vårdpersonal som gjort felet. Ingen kommer hellre längre bli ”prickad”, däremot kan Socialstyrelsen rikta kritik mot en enskild person, avdelningen, kliniken eller hela sjukhuset.

Kort sagt; lagstiftningen riktar mer in sig på frågan om varför det blev fel än på vem och förhoppningen är att det ska leda till att man lär sig mer av sina misstag än idag. Det tidigare syndabockstänkandet har lett till att misstag snarare tystas ner än åtgärdas. Det är bra förändringar.

Varje dag så får 28 personer ekonomisk kompensation för felbehandlingar och skador förorsakade av vården. Under 2010 så beräknas ersättningarna uppgå till 420 miljoner. Det är dock intet mot de faktiska kostnaderna; var 10:e säng är varje dag belagd med patienter som ligger där pga orsaker som vården själv genererat. Man räknar med att vårdens kvalitetsbristkostnader uppgår till 20-30% av totalkostnaden vilket bara i Stockholms län innebär 10-15 miljarder.

En stor förändring, som också kritiserats hårt, är att det övergripande ansvaret för uppföljning och kontroll övergår från Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd till Socialstyrelsen.  Man flyttar därmed ansvaret från lokal till central nivå. Tidigare erfarenheter talar väl inte direkt för den typen av förändring. Varje landsting torde vara tillräckligt stort för att behöva ett eget institut för kvalitetsutveckling och kontroll utan att skicka iväg frågan till en central myndighet. Nu är det upp till Socialstyrelsen att visa att de kan axla ansvaret på ett effektivt sätt.  Annars bör man föra tillbaka ansvaret på lokal nivå.

Bloggar gör: Medicinbloggen, Sörliden, Sommestad

3 responses to “Vårdens reklamationskostnader

  1. Blir intressant att se vad dessa nya lagar medför för förändringar inom systemet

    • Ja, många gånger knyts förhoppningar inom vården till generella superlösningar – one size fits all. Jag är mycket skeptiskt till det , tror mer på lokalt, decentralt ansvar. Nu får vi noggrant följa utvecklingen.

  2. Pingback: Fel inom vården dubbelt så dyrt på tio år | MedicinBloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s