Två filosofer på väg hemåt i natten

Jobbfrågan är avgjort den del av politiken som skiljer de båda blocken åt mest tydligt. Alliansen vill öka incitamenten till jobbtillväxt och därför förbättra rörligheten på arbetsmarknaden, de rödgröna fokuserar på tryggheten för den enskilde jobbaren och är följaktligen emot sådana förslag. I sin iver att plocka viktiga poäng i matchens slutskede så skenar förslagen allt mer iväg.

Nu senast Lars Ohlys och vänsterns tokiga förslag om att beskatta vikarietjänster och därmed försöka sätta krokben på den förhatliga bemanningsindustrin.  Hur en skatt på vikariat ska kunna öka jobben är en gåta.

Men lika stolligt är nog Maud Olofssons och centerns förslag om att arbetsgivaren ska slippa betala lön vid en arbetsmarknadstvist. Jag förstår uppriktigt talat inte vilket problem förslaget ämnar lösa. Löneansvaret är nog den enskilt viktigaste faktorn för att en arbetsgivaren ska dra sig både en och två gånger innan man säger upp sin personal. Det ska trots allt svida om man vill bli av med folk av andra skäl än arbetsbrist.

Att arbetsmarknaden behöver reformeras är något alla partier är överens om och det kommer säkert bli ett av de viktigaste diskussionsämnena under nästa mandatperiod. Men jag hoppas att den diskussionen kommer ske under mer seriösa former än som två hobbyfilosofer som diskuterar livets allvar på väg hemåt i natten.

Bloggar: Altenberg, Ankersjö, Cwejman, HartmanTörnqvist, Westerholm

Media: SvT, SvD, Svd 2, Expr

4 responses to “Två filosofer på väg hemåt i natten

  1. Pingback: Trygghet: Har Maud Olofsson rökt på? | Thomas Hartman | In The Pendent

  2. Pingback: Per Altenberg – ett liberalare Sverige » Blog Archive » Skatt på allt som går att beskatta

  3. Hans

    Din personliga hållning hedrar dig. Dock ger jag kanske inte den så mycket vikt eftersom ditt parti kommit överens med C, M och KD om denna väg framåt.

    Även fast jag inte kan hysa några större sympatier för hur din partiledning nu agerar kan jag ge dig mitt erkännande.

    mvh

    Johan

    • Tack. Nej, jag vill nog inte heller övervärdera min vikt i dessa sammanhang. Det är mer en samvetsfråga. Men hur var det med fjärilen som fladdrade borta på andra sidan jordklotet som utlöste en … 🙂

Kommentera

