Bloggande allians

Bevistade ett mycket bra möte igår med ett trettiotal bloggande allianssyskon. Mark Klamberg höll föredömligt i mötet. Martina Lind, Politometern, visade intressanta observationen som visar hur olika bloggande stjärnsystem går ihop och bildar en sammanhållen bloggosfär. Intressant var att se hur de olika partipolitiska planetsystemen håller ihop; speglar det en sammanhållen strategi, befintliga nätverk eller helt enkelt bara värdegemenskap?

Nyckelbegreppet är ”agendasättare” och läxan att lära är att konsekvent länka till varandra för att på så sätt påverka sökmotorerna att lyfta ämnet eller frågan vilket sedan kan påverka journalister och politiker att ta upp ämnena. Även etiketteringen av bloggposterna är viktig för att göra sökbarheten effektiv.

Kunde konstatera att jag tillhörde en av de absolut äldsta i sällskapet, hade även en del gammemedia- invändningar, yrkesmässigt uppvuxen som jag är i reklamvärlden. Impact (agendasättare?) enligt teorin i gammelmedia är en kombination av många saker men en sak som jag tycker man förbiser i bloggvärlden är räckvidd. Dagens indexeringssajter tenderar att konsekvent underskatta antalet läsare och bara premiera antalet inlänkningar från andra bloggare. Men i längden måste genomslaget för en bloggpost som har många läsare vara större än en med få. Det borde återspeglas i rankingen av olika bloggar.

En mycket viktig uppgift för alla bloggare måste därför vara öka trafiken till sina bloggar, inte bara försöka intressera andra bloggare för sina bloggposter. Det sätter fokus på potentiell målgrupp och den penetration som man kan få i den definierade målgruppen. Som bloggare måste man börja fundera i vilken målgrupp man vill vända sig till och vad dessa kan tänka sig vara intresserad av att följa. Inte bara öppna honungsburken och hoppas att någon flyger förbi. Gammelmedialt kommunikationstänk hur tråkigt det än låter.

Mötet utmynnade i ett beslut att starta ett Alliansbloggarnätverk, en kopia av Liberala bloggare, som Amanda Brihed lovade att hålla ihop. Bra beslut som utgår ifrån gräsrotstänk och ett individualistiskt perspektiv. Inget kollektivt tänkande med styrning ovanifrån här inte!

Bloggar om detta gör bl a: Seved Monke, Mark Klamberg, Amanda BrihedPeter KjaellkvistiMike, Annika Beijbom, Zetterman, Per Altenberg och inte minst Tokmoderaten Fredrik Antonsson med ett fantastiskt reportage direkt från förlossningskliniken.

Advertisements

4 responses to “Bloggande allians

  1. Du har en intressant fundering kring räckvidd. När jag startade min blogg för ett par år sedan så var jag väldigt fixerad vid just antal läsare. Idag ser jag det på annat sätt, inom opinionsbloggningen är det viktigt att nå rätt läsare och det kan faktiskt räcka med EN. När man får länkar från andra bloggar så kanske kan man tänka som så att man får del av även deras läsare, eller hur? Så det blir många möjligheter att nå ut. Och frågorna som behandlas samlas också på ett ställe så att den intresserade kan få ett helhetsgrepp.

    Ibland är det jättemånga som läser och det kan vara av de mest skiftande och helt oväntade anledningar. Att skriva något om GB-glass kan starta bloggbävning rent av. För min del känner jag inte att min blogg ska vara ett flygblad.

    Detta är inte lätt och det finns många sätt att se på detta. Viktig diskussion.

    • Du har helt rätt i att man bör lägga till de länkande vännernas räckvidd, åtminstone de som klickar sig vidare till dig. Jag ger dig även rätt i att det räcker med att EN person blir övertygad för att det ska vara en framgångsrik blogg.

      Om man jämför med den kommersiella världen så räcker det ju också att en person köper för att annonsen/hemsidan/samtalet/aktiviteten ska vara framgångsrik – frågan är bara hur stor räckvidden måste vara för att det ska bli ett sannolikt utfall? Visste man vem den personen var så skulle man ju gå direkt på honom/henne och inte omvägen över bloggen?

      Når vi tillräckligt med människor, når vi rätt människor och blir de övertygade? Det avgör huruvida effektiviteten i mediet är tillräckligt. Vilket ju i slutänden är den viktiga frågan i en valrörelse.

      Om folk ägnar huvuddelen av sin tid åt att blogga men bara når en liten och redan invigd eller övertygad skara då finns det säkert andra aktiviteter som ger bättre effekt i en valrörelse.

      Men bloggandet har ju massa andra positiva effekter; inte minst att det skapar ett större engagemang för politiken och en djupare förståelse och kunskap för de olika sakfrågorna.

  2. Pingback: Per Altenberg – ett liberalare Sverige » Blog Archive » Alliansbloggarna föddes

  3. Pingback: Alliansbloggarna har äntligen bildat nätverk « Liberal vision

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s