Rödgröna tåg mest blå dunster

Nu ifrågasätts de rödgrönas tågsatsning (bl a DN, Svd). Miljövinsterna är högst diskutabla, finansieringen bygger på lån i den mån den inte täcks av kilometer- och trängselskatter. Även de utpekade sträckningarna gör en förvånad; korta stumpar mellan glest befolkade områden. I Göteborg bygger man tåg till flyget !?

För att få en tågsatsning att gå hem, oavsett vem som står bakom, så måste det finnas ett starkt resandeunderlag. En diskussion om detta saknas helt i de rödgrönas förslag. I Frankrike storsatsar man på tåg men där är det godstrafiken som får gå före. En lysande strategi som borde kunna kopieras i Sverige. Det är ändå i godstransporterna ekonomin och de stora miljövinsterna finns att hämta. Då skulle tågsträckningarna utgå från våra industriella centra i Dalarna, Bergslagen, Värmland och Småland snarare än rosengröna drömmar om att få tuffa tåg ute i glesbygden. Nu blir det mest blå dunster om politisk kraft och vilja.

Bloggar: Brihed, Runo, Lindholm, BjernegårdPersson, Ankersjö, Bodström, Westerholm

Annonser

2 responses to “Rödgröna tåg mest blå dunster

  1. Med höghastighetståg så frigörs ju just spårkapacitet för godstransporter, det har man lärt sig i Frankrike.

    • Vem vill inte ha höghastighetståg. Det har även Folkpartiet i sitt program. Min invändning rörde den konstiga linjesträckningen mellan glest befolkade platser.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s